Variant Mini
2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Spanje-Algarve 01-06-2015 tot 15-07-2015 week 1
Maandag 1 juni 2015. (In Duitsland)
We zijn om 13:20 uur en hebben onderweg schitterend weer.

Na een voorspoedige reis over de Duitse autosnelwegen zijn we om 15:45 uur aangekomen op onze 1e overnachtingsplaats in Liblar/Erfstadt namelijk de camperplaats Ville Express. Heel toevallig waren we daar vorig jaar ook. De betaalautomaat bleek de stuk te zijn, dus we stonden hier gratis (normaal is dit nu 6 euro per nacht). We hebben wel 2 euro betaald voor de stroom. Deze camperplaats is te vinden onder sitecode 2747 van Campercontact.
We gaan lekker buiten zitten in de zon, het is 26 graden. Na het avondeten hebben we een wandeling gemaakt naar Erfstadt. We hebben een kasteel met een slotgracht bekeken.
In het kasteel is nu een hogeschool gevestigd.
Na een gezellige avond in de nieuwe camper zijn we, na een goede nachtrust en een goed ontbijt, de volgende dag weer verder gegaan met onze reis.

We hebben inmiddels een andere camper gekocht. Een Burstner T-Star 680 van 2006, met een Mercedes Sprinter als motorwagen. We gaan nu met deze voor het eerts op reis.

Dinsdag 2 juni 2015. (In Frankrijk)
We rijden nu van de camperplaats in Liblar/Erfstadt naar het Franse Froncles. Het had de hele nacht geregend, maar nu met het vertrek is het weer droog. Onderweg is de natuur erg mooi. Overal staat de brem in volle bloei. Dit geeft een mooi gezicht al die gele bloeiende bremstruiken. Om 16:00 uur komen we aan op onze 2e camperplaats. Dit was wel even zoeken, want de camperplaats die thuis was uitgezocht bestond niet meer.
Op de navigatie een nieuwe camperplaats gezocht, maar deze lag 40 km uit de routerichting naar het westen, maar volgens de gegevens wel een mooie camperplaats aan de rivier de Marne. Dus toch maar hiervoor gekozen en onze route 40 km verlegt naar het westen.
Op de camperplaats "Halte Nautique" in Froncles
Deze camperplaats heet dus Halte Nautique en ligt in de plaats Froncles. Het is inderdaad een mooie camperplaats. Lekker rustig. De prijs valt ook reuze mee. 1 overnachting kost 3 euro en ook nog eens 3 euro als je stroom wilt hebben. Dus totaal was dat voor ons 6 euro voor een prima overnachting.
Deze mooie camperplaats is te vinden onder sitecode 12066 van Campercontact.
Woensdag 3 juni 2015. (In Frankrijk)
We vertrekken om 09:30 uur van de camperplaats Halte Nautique, de zon staat inmiddels al hoog aan de hemel het wordt dus weer een mooie dag. Onderweg kwamen we langs het historische plaatsje Langres. Dit plaatsje is nog helemaal ommuurd met de oude vestingmuur. Hier zijn we dus gestopt en zijn Langres ingelopen om dit te bekijken. Het heeft een heel oud centrum dat dus nog helemaal ommuurt is. Je kunt helemaal boven over de muur om het plaatsje lopen. Het is een mooi plaatsje.
Nadat we Langres te voet hadden bekeken en over de stadsmuur hebben gelopen, zijn we weer verder gereden en komen om 15:45 uur aan op camping Les Trois Rivieres in Louhans. De overnachting op deze camping was 11,80 euro, dus dat viel ook erg mee.
Donderdag 4 juni 2015
We rijden weer verder naar het zuiden, maar we gaan eerst een tussenstop maken in het plaatsje Hauterivers, waar de postbode Ferdinand Cheval in 1879, toen hij 43 jaar oud was begon aan de bouw van zijn Palais Ideal. Ferdinand Cheval leefde van 1836 -1924. Hij droomde er altijd al van een paleis te bezitten. Lange tijd speelden hem beelden van een schitterend paleis door het hoofd. Hij noteerde zorgvuldig zijn visioenen en kreeg zo inspiratie voor de bouw van zijn vreemde paleis in al zijn vormen en afmetingen.
Na deze bezichtiging vervolgen we onze reis richting Privas waar we een camperplaats hadden uitgezocht. Hier aangekomen bleek de camperplaats dicht te zijn.
Na enig zoekwerk op de navigatie met campings en camperplaatsen hebben we maar gekozen voor een voormalige camping in de plaats Viviers.
Dit was ongeveer 25 km zuidelijker dan Privas, dus onze volgende reisdag naar Millau kreeg een iets andere route als gepland was.

Om 17:00 uur aangekomen in Viviers bleek dat de camping inmiddels weer in bedrijf was en nog maar heel kort gerund werd door een een jonge familie. Het is wel een mooie camping met allemaal keurige privé plaatsen, maar er moet nog wel het één en ander aan achterstallig onderhoud worden gedaan.

Vrijdag 5 juni 2015 (In Frankrijk)
De temperatuur is weer goed, het is 10:00 uur en al 26,5 graden, dus het is al lekker warm. We gaan vandaag door de Ardèche richting Millau om over het hoogste viaduct ter wereld te rijden (tenminste met de hoogste pijlers) De hoogste pijler is nog enkele meters hoger dan de Eifeltoren. We rijden dus eerst door de Ardèche naar het zuiden en gaan dan richting Zuid-West en komen dan door de Cevennes. De Ardèche is al aardig heuvel achtig, maar de Cevennes is nog en stukje ruiger op dit gebied. We moeten dan ook over ook de col De la Barriére rijden om bij Millau te komen. De col De la Barriére is 808 meter hoog en stijgt met toch wel hele steile stukken.
Over de col De la Barriére
Het viaduct bij Millau hoogte 343 meter

Nadat we de Cevennes achter ons hebben gelaten komen we in de Aude. We komen in de buurt van het viaduct van Millau. Als we de A75 opdraaien zien we na enkele kilometers het viaduct opdoemen. Het is inderdaad een imposant gezicht. Wat een hoogte….en wat een overspanning dit viaduct maakt van de ene kant naar de andere kant. Ik moet eerlijk zeggen dat toen we het viaduct opreden ik het nog erg mooi vond, maar toen we ergens in het midden reden (het viaduct is 2,5 km lang) en in de diepte keek bekroop mij toch wel een beetje het gevoel van hoogtevrees met wat kriebeltjes in m’n buik. Ik moest even gewoon recht voor mij kijken…brr wat hoog!! , maar zeker de moeite waard om er een keer overheen te rijden.
Onze nieuwe camper doet het prima en heeft een goede en krachtige motor (156 pk), en dat merk je wel bij deze steile stukken. Hij kan met gemak deze hellingen aan en je tuft met plezier naar boven. Je zit niet als het ware achter het stuur mee te drukken om omhoog te komen. Je voelt gewoon dat er power in zit en dat het goed rijdt.
In de diepte ligt Millau
Om over het viaduct te rijden moet je wel tol betalen. Het kost nu 11,80 (met de camper)
Over het viaduct zijn we gestopt bij het informatiecentrum. Hier kun je zien hoe dit viaduct is gebouwd. Een staaltje van techniek dat is wel te zien. Heel interessant om dit te bekijken.
Om 16:30 uur komen we aan op camping Des 2 Rivieres in Millau waar we het weekend blijven.
7289 km
72 km

Hij bouwde dit in zijn  achtertuin. Het begon toen hij postbode was van het landelijk gebied rondom het plaatsje Hauterivers. Hij had een loopronde van zo’n 30 km. Op een dag toen hij zijn ronde maakte stootte hij zich aan een steen op de weg. Hij was zo onder de indruk van de vorm van deze steen dan hij deze meenam naar huis. Zo begon zijn verzameling. Elke dag zocht hij tijdens zijn postronde naar stenen die hij bijéén legde aan de kant van de weg en die hij ’s avonds met zijn kruiwagen dan ophaalde om ze naar huis te brengen. Met deze verzamelde stenen heeft hij zijn Palais Ideal gebouwd.
Het is echt de moeite waard om dit te bezichtigen.