Variant Mini
Reis verslagen EgJo
Reisverslag AndalusiŽ - Bretagne 16-05-2016 tot 23-07-2016
week 1

Maandag 16 mei 2016 (België)
We zijn om 11:10 uur vertrokken. Het is de hele dag droog. Onderweg hebben we geen bijzonderheden te melden. Alles gaat prima de camper rijdt goed en lekker. De wegligging is veel stabieler nu er luchtvering onder is gebouwd. Het rijdt comfortabeler, de camper wiegt niet meer zo heen en weer in de bochten en over de rond lopende straten. Om 16:30 uur komen we aan op een camperplaats in Bastogne.
Het is een grote parkeerplaats met een gedenkteken van Generaal Patton.
We zijn van plan om het eerste deel van deze reis langs de gedenk plaatsen van WO I te rijden en die te bezichtigen.
Dinsdag 17 mei 2016 (Frankrijk)
We vertrekken vanmorgen richting Verdun, waar we de slag-velden van de 1e Wereldoorlog willen gaan bekijken.
Na een mooie route, langs mooie gele koolzaadvelden,
komen we om 11:45 uur aan op een camperplaats achter de snoepfabriek “Dragees Braquier”. Hier worden nog op ouderwetse manier, veelal handmatig, de bekende Amandel dragees van Verdun gemaakt.
Dit is nog de enige overgebleven snoepfabriek in Verdun. ’s Middags hebben we een bezichtiging in de fabriek gedaan. Dit was heel leuk, je zag de werknemers de Amandeldragees bewerken en zo kon je goed zien hoe deze gemaakt werden. In de uitgebreide bijbehorende winkel hebben we uiteraard enkele soorten amandeldragrees geproefd en gekocht.
Hierna rijden we naar camping  “Les Breuils” in Verdun.
Woensdag 18 mei 2016 (Frankrijk)
We blijven vandaag op camping  “Les Breuils” in Verdun om in het centrum van Verdun diverse monumenten van de 1e Wereldoorlog te bezichtigen. We gaan lekker op de fiets, want het centrum is dichtbij.
Dit is het monument genaamd:
THE MONUMENT TO VICTORY AND THE CHILDREN OF VERDUN
Net als in NormandiŽ lopen ook hier veel verklede soldaten uit WO I rond.
La Citadelle
een ondergronds verblijf voor de soldaten
Donderdag 19 mei 2016 (Frankrijk)
We vertrekken om 10:15 uur van camping “Les Breuils” en rijden eerst naar het grote oorlogsmonument “Le champ de bataille de Verdun” in L’ Ossuaire de Douaumont. Bij dit monument worden de grote herdenkingen gehouden.
Hier liggen 130.000 soldaten begraven en liggen er in de kelders van het monument ontelbare botten en schedels die nadien aan het front zijn gevonden van onbekende soldaten.
Een heel indrukwekkend monument, met binnen op de muren allemaal namen van de gesneuvelde soldaten.
Op weg naar een camperplaats in Pirey rijden we de bevoorradingsweg van Bar le Duc naar Verdun, die tijdens de slag om Verdun, die 300 dagen duurde, door de Franse troepen werd gebruikt.
Later zijn de geallieerden in 1944 ook over deze weg gekomen om Europa te bevrijden.
Om 17:00 uur komen we aan op een camperplaats in Pirey
Vrijdag 20 mei 2016 (Frankrijk)
Na een goede overnachting vertrekken we weer van de camperplaats in Pirey.
Onderweg was er deze keer niet veel de beleven en zijn we doorgereden naar een camperplaats in Fille de
Moulins.
Dit bleek een voormalige camping te zijn waar nu alleen nog campers staan. Via een slagboom moesten we deze camperplaats oprijden. De camperplaats kost 0,10 cent per uur en 2 euro voor 3 uur stroom. Totaal hebben we 1,90 voor de camperplaats betaald en 8 euro voor de stroom. Het was een mooi en ruim aangelegde camperplaats.
Zaterdag 21 mei 2016 (Frankrijk)
We vertrekken om 09:00 uur weer van deze camperplaats. We hebben een mooie route gereden en komen ook bij het spoorviaduct Garabit. Hier hebben we uiteraard even gestopt om dit viaduct te bekijken.
Het Viaduc de Garabit is een spoorboogbrug ontworpen door de Franse ingenieur Gustave Eiffel en gelegen bij Ruynes-en-Margeride (departement Cantal) in het Franse Centraal Massief. De brug overspant de rivier de Truyère. De brug werd gebouwd door Gustave Eiffel & Cie en afgewerkt in 1884, maar het duurde tot 1888 voor dat de spoorweglijn in dienst genomen werd. Ze was daarna een tijdlang de hoogste brug ter wereld. Momenteel rijdt er per dag slechts één passagierstrein over: de Corail-spoorlijn van Clermont-Ferrand naar Béziers.
De route door de Cevennes is altijd erg mooi, met mooie uitzichten en een wat grillige natuur met bergen en dalen.
Om 14:00 uur zijn we aangekomen op camping Larribal in Millau aan de Tarn, waar we het weekend blijven.