Variant Mini
Reis verslagen EgJo

Reisverslag AndalusiŽ - Bretagne 16-05-2016 tot 23-07-2016
week 6
Maandag 20 juni 2016 (Frankrijk)
We vertrekken weer en gaan vandaag richting Vannes. Onderweg kwamen we door een mooi plaatsje met een soort burcht als toegang. Hier zijn we gestopt om dit plaatsje beter te gaan bekijken. Het plaatsje heette Guérande.
Het plaatsje was helemaal ommuurd en binnen in de bevond zich een mooie grote kerk
Nadat we dit mooie plaatsje hebben bekeken, komen we om 14:30 uur op een camperplaats naast een camping in Vannes. De camping heet "Camoping De Conleau"

De camperplaats is een camperplaats van Pass-Etapes
Dinsdag 21 juni 2016 (Frankrijk)
We wilden vandaag met de fiets naar het mooie Vannes. Maar wederom regende het veel, dus besloten we maar om met de camper naar de binnenstad van Vannes te rijden. We vertrokken om 10:00 uur van de camperplaats en komen even later in de binnestad van Vannes aan. Maar een parkeerplaats voor de camper is er niet te vinden. Parkeergarages genoeg, maar daar past onze camper niet in. Dus hebben we maar besloten om Vannes een andere keer te bezoeken als we weer in de buurt zijn. We zijn dus doorgereden en zijn naar het uiterste puntje van het schiereiland Presqu'île de Quiberon.
Onderweg naar het schiereiland Presqu'île de Quiberon reden we over de D 781 en vlak bij de plaats Erdeven kwamen we langs een veld vol met Menhirs.
Menhir is de naam die (voornamelijk in het Franse taalgebied) wordt gegeven aan een grote steen. Zo'n steen is niet altijd enorm groot; vele zijn slechts een meter hoog. De menhirs zijn door prehistorische volken gebruikt voor het maken van formaties van megalieten. Deze formaties kunnen lijnen zijn of kringen. Waarom de menhirs zijn geplaatst, is niet met zekerheid te zeggen. Menhirs werden behalve in steencirkels ook los in het landschap geplaatst. Losse menhirs zouden als heiligdom zijn gebruikt, waar men een religie beoefende. De menhir is algemeen bekend geworden door de stripverhalen van Asterix en Obelix. Obelix is zo sterk dat hij vaak een menhir op zijn rug draagt.
Na dit bekeken te hebben komen we om 15:45 uur aan op camping Le Kergariou in de plaats Clohars-Carnoët.
Hier zijn we ook de volgende dag gebleven.
Donderdag 23 juni 2016 (Frankrijk)
We gaan eerst onderweg even boodschappen doen en komen dan aan op een camperplaats bij het station in het mooie plaatsje Concarneau (in het Bretons: Konk-Kerne) het is een plaatsje dat ligt aan de Atlantische kust, in het zuiden van de punt van Bretagne en het heeft een vissershaven.

Weer even een stukje geschiedenis.

De oude binnenstad van Concarneau, La Ville Close, ligt op een eiland in de natuurlijke haven en is nog geheel omsloten door de oude stadsmuren. De Ville Close is de ommuurde oude stad, waarvan de stadsmuur en toren in de 16e eeuw werden vernieuwd en in de 17e eeuw voor de artillerie omgebouwd. Tegenwoordig bevinden zich hier vele winkels en restaurantjes waardoor het een toeristisch karakter heeft gekregen. Via een brug is het eiland met de andere delen van stad verbonden.
Vanouds leeft Concarneau van de visserij. Dit is te zien is het Musée de la Pêche in de hoofdstraat van de binnenstad. Concarneau is de derde vissershaven van Frankrijk met een flinke plaatselijke vloot, een visafslag en twee scheepswerven. De vloot bestaat uit bordentrawlers, die vissen op leng, zeeduivel, en rode poon. Daarnaast vissen kleinere dagvissers met staande netten op tong en tarbot. Regelmatig leggen in de haven van Concarneau ook grote IJslandvaarders, koelschepen, volgeladen met vis aan, in de buitenhaven voor zeeschepen. Deze koelschepen staan net in 'brand', doordat hun koelruimen open staan en enorme koude vriesdampen opstijgen uit het ruim. In grote netten en met kranen worden grote vissen, waaronder tonijn, op de kade voor de visafslag gelost.
De sardinevangst wordt op de op één na laatste zondag van augustus met het Fêtes des Filets Bleus gevierd. Aan de kust in de buurt van Concarneau zijn er mooie stranden. De stad ligt aan een baai, de Baie de La Forêt.
Vrijdag 24 juni 2016 (Frankrijk)
We zijn vanmorgen eerst naar de markt van Concarneau gelopen. Dit zou volgens de boekjes een leuke, grote markt zijn. Het was rond 09:00 uur toen we op de markt aankwamen. Nou het viel ons een beetje tegen. Diverse kooplieden waren er nog en wat er was, was veelal hetzelfde, vooral veel kleding en schoenen. Nadat we de markt een beetje hadden overgelopen zijn we maar weer terug naar de camper gelopen en hebben besloten om maar weer verder te rijden, omdat we het leuke plaatsje Concarneau gisteren al hadden bekeken. Na een leuke rit langs de Bretonse kust, komen we om 12:30 uur aan op camping La Corniche in de plaats Prozévet. Waar we het weekend blijven.
Ook zij mogen achterop de fiets mee